Szülőknek

Milyen a jó óvoda, milyen szempontokat érdemes figyelembe venni az óvoda kiválasztásánál?

2017-02-18

A gyermek születése után, szinte észre sem vesszük, olyan gyorsan, egyszer csak elérkezünk az anya-gyermek kapcsolatának arra a szintjére, amikor megkezdődik a leválás.  A gyermek elkezdi az elsődleges szocializáció színterét kibővíteni, először rövidebb időkre, majd egyre tovább, és bekerül a szocializáció második színterébe, az óvodába. Ma Magyarországon a közoktatási törvény értelmében óvodaköteles az a gyermek, aki az adott év augusztus 31. napjáig betölti a 3. életévét. Ezeknek a gyermekeknek kötelező az óvoda, ez alól jegyzői kérelemmel lehet felmentést kapni. A családok nagy százaléka azonban intézménybe viszi kisgyermekét, hiszen várja őket vissza a munkahelyük.  Azok a családok, ahol igénybe vették a bölcsődei ellátást, vagy családi napközit, ott is fontos kérdés lehet, hogy melyik az a következő közoktatási intézmény, melyet megfelelőnek tartanak gyermekük számára.Ebben a cikkben megpróbáljuk összeszedni a tejlesség igénye nélkül, hogy mely szempontokat lehet figyelembe venni az óvoda kiválasztásánál, természetesen a fontossági sorrend, és az elvárások minden szülőnél, és családnál más, hiszen nem vagyunk egyformák, így az elvárásaink is különbözőek. 

Magyarországon magán, egyházi, és állami óvodák között válaszhatnak a szülők. Léteznek alternatív programmal dolgozó, vagy saját pedagógiai programot kidolgozó intézmények, de mindegyikben közös, hogy az óvodai nevelés országos alapprogramja szolgáltatja alappillérét. A tudatos, felkészült szülők a gyermek 3. életévének betöltése előtt már érdeklődnek az óvodák széles választéka között. Az óvodai beiratkozás általában az aktuális szeptembert megelőző május hónap, de ettől előfordulhatnak eltérések is, ez nagyban függ attól, hogy mit határoz meg a fenntartó. A tavaszi beiratkozások előtt a szülőknek lehetőségük nyílik arra, hogy feltérképezzék azokat az intézményeket, melyek szimpatikusak, amikből azután választanak.

Szülőként általánosan az elsődleges elvárások egyike az, hogy gyermeket feltétel nélküli szeretet, és elfogadás, inkluzív szemlélet vegye körül. Ezt szinte minden óvoda programjában foglalja, ez az alapja az optimális személyiségfejlesztésnek.

Az intézmény felszereltsége, és udvara is nagyon lényeges elem, hiszen a fejlődés könnyebben megy végbe olyan helyen, ahol az eszközök, és a tér jól kialakított, szorosan illeszkedik a gyermekek életkori sajátosságaihoz.

A szülők nagy érdeklődést mutatnak még az idegen nyelv oktatására való lehetőségre. Ez a terület csak akkor működik, és fejlődik hatékonyan a gyermekeknél, ha legalább az egyik szülő folyamatosan azon a másik nyelven beszél a kisgyermekhez. Azonban ha ez nem tud teljesülni, akkor szakmailag nem tartjuk fontosnak az idegen nyelv tanítását óvodában, hiszen ebben az időszakban alakul ki a totális érzékelő apparátus, a szókincs az anyanyelven folyamatosan bővül, nyelvtani formákat gyakorol be gyermek. Ezért nagyon fontos hogy az óvodában kapjon nagy hangsúlyt a mondókázás, verselés, mesélés, ezek segítik elő ezeknek a területeknek a fejlődését.

Lényeges szempont még a szülő számára, hogy rendelkezzen az intézmény olyan lehetőségekkel, ahol a gyermek spontán mozgásfejlődése támogatást kap. Ilyen lehetőség lehet a néptánc, korcsolya, vagy úszásoktatás, mely nagyban fejleszti a gyermekek mozgáskoordinációját, ritmusérzékét, és ezeken kívül még számos agyi területet megmozgat.

Pozitív, ha az óvoda rendelkezik fejlesztőpedagógussal és pszichológussal, és már kötelező elvárás a logopédiai fejlesztés is.

Elvárás lehet még szülőként az is, hogy a játék kiemelt jelentőségű legyen, az óvoda biztosítsa az ehhez szükséges teret, eszközt, és mindenek előtt időt.

Mindemellett 6 éves korban legyen segítője az óvoda az iskolába való átmenet megkönnyítésének, tegye a gyermeket képessé arra, hogy az iskola első pillanataiban sikerekkel induljon, hiszen ez kihat nemcsak a személyiségfejlődésre, önbizalomra, de a további iskolai, és felnőtt évekre is.

A szempontok sorolásának végére hagytuk a szerintünk leglényegesebbet, hiszen ami a legfontosabb lesz a szülőnek, és gyermeknek is közvetlenül, az az óvodapedagógus, aki a nap nagy részében gyermekünkkel lesz, helyettesít minket szülőket. Ő az egész személyiségével mintát ad számára, ezért jó, ha elsődlegesen a számunkra szimpatikus, azonosulni tudó pedagógust választjuk ki, hiszen csak közösen, szorosan együttműködve lesz sikeres a nevelés, fejlesztés.

Természetesen ezeken kívül lehetnek még szempontok, amiket most itt nem említettünk, de mégis fontosak. Ezekről, és az itt felsoroltakról bővebben – igény szerint – a későbbiekben terveztünk írni.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply